Armani-Logo
مزایا و معایب تبلیغات محیطی

مزایا و معایب تبلیغات محیطی

بلاگ
4 دقیقه
05 آذر , 1398

تبلیغات محیطی همواره به عنوان یکی از مهم‌­ترین رسانه­‌های تبلیغاتی مورد توجه بوده است؛ هرچند که تمامی ابزارها و روش‌های علم بازاریابی و تبلیغات، مزایا و معایب خاص خود را دارند. به منظور تدوین برنامه تبلیغاتی یا بازاریابی باید مزایا و معایب هر روش سنجیده و به تناسب اهداف شرکت، روش‌­های مناسب انتخاب شوند. در ادامه مزایا و معایب تبلیغات محیطی یا Out of Home Advertising  را به طور مفصل مورد بررسی قرار می‌­دهیم.

مزایای تبلیغات محیطی

  1. پوشش گسترده بازارهای محلی: با جای­‌گذاری مناسب ، یک بیلبورد تبلیغاتی می‌­تواند پوشش مناسبی برای بازارهای محلی در تمامی ساعات شبانه روز ارائه کند.
  2. فرکانس بالا: از آنجا که چرخه خرید رسانه‌­های محیطی به طور معمول برای دوره­‌های 30 روزه است، معمولاً مصرف کنندگان بارها در معرض این تبلیغات قرار می‌­گیرند که منجر به بالا رفتن فرکانس می‌­شود. مانند تبلیغ در مترو، تبلیغ در اتوبوس و … به دلیل فعالیت‌­های روزمره، کسانی که از وسایل نقلیه عمومی استفاده می‌کنند، بارها در معرض این نوع تبلیغات قرار می­‌گیرند.
  3. انعطاف­‌پذیری جغرافیایی: تقریباً در هر مکانی که قانون اجازه دهد، در فضای باز بزرگراه­‍‌ها، در نزدیکی فروشگاه‌­ها یا روی بیلبوردهای سیار می‌توان از تبلیغات محیطی استفاده نمود. به همین منظور تبلیغ­‌کنندگان می‌­توانند به مخاطبان مناطق جغرافیایی یا جمعیتی خاص دسترسی داشته باشند.
  4. خلاقیت: تبلیغات در فضای باز می تواند بسیار خلاقانه باشد؛ چرا که امکان بیشتری برای استفاده از چاپ­‌های بزرگ، رنگ­‌ها و دیگر عناصر مانند علائم دیجیتالی فراهم می‌شود و به طبع آن، جلب توجه بیشتری از سوی مخاطبان صورت می‌گیرد. خلاقیت یکی از المان‌­های مهم در کمپین‌­های تبلیغات محیطی می­‌باشد که باید به طور جد مورد توجه قرار گیرد. با توجه به جنبه خلاقانه کمپین‌­های تبلیغات محیطی، می توان فرکانس مطلوبی به وجود آورد که منجر به کاهش قابل توجه بودجه تبلیغاتی و افزایش اثربخشی شود.
  5. توانایی ایجاد آگاهی: به دلیل اهمیت ایجاد آگاهی و ارسال پیامی ساده به مخاطب، تبلیغات محیطی می‌­تواند به سطح بالایی از آگاهی منجر شود.
  6. به صرفه بودن: تبلیغات محیطی معمولاً (CPM (Cost Per Mile یا هزینه صرف شده به ازای هزار بازدید بسیار رقابتی در مقایسه با سایر رسانه­‌ها دارند.
  7. اثربخشی: تبلیغات محیطی می‌تواند بسیار مؤثر باشد. یک گزارش از تبلیغات BBDO نشان می‌­دهد که 35 درصد از جامعه مورد بررسی در یک تحقیق، اظهار کرده‌اند که تجربه تماس با شماره تلفن درج شده در تبلیغات محیطی را داشته‌اند. تبلیغات محیطی می­‌تواند تأثیر قابل توجهی در فروش داشته باشد، به ویژه هنگامی که با یک پیشنهاد خرید (Promotion) همراه باشد.
  8. ظرفیت­‌های تولید: فن­اوری­‌های مدرن موجب افزایش ظرفیت­‌های موجود در صنعت تبلیغات محیطی شده است. برای مثال دستگاه­‌های پیشرفته چاپ موجب افزایش کیفیت طرح­‌ها شده است و استفاده از تجهیزات اکران اتوماتیک سرعت نصب و تعویض طرح­ها را افزایش داده است. استفاده از تابلوهای پیشرفته دیجیتالی نیز به عنوان رسانه‌­ای جدید در حال افزایش است.
  9. هدف قراردادن مخاطبان در زمان مناسب: بسیاری از تبلیغات محیطی در نزدیکی مناطق خرید و یا وسایل نقلیه عمومی قرار دارند. در نتیجه در زمان مناسب در معرض دید مخاطب قرار می­‌گیرند.

معایب تبلیغات محیطی

  1. پوشش اضافه: در حالی که قابلیت پوشش مخاطبان خاص و در نتیجه آن، اقدام به خرید وجود دارد، اما این نکته را نیز باید مدنظر داشت که ممکن است بخشی از مخاطبانی که از تبلیغات محیطی عبور می‌کنند، مشمول بخش‌بندی بازار هدف مورد نظر نباشند.
  2. ظرفیت‌­های پایین در انتقال پیام: به دلیل این که بیشتر افراد با سرعت بالا از مقابل تبلیغات محیطی عبور می­‌کنند، زمان کوتاهی در معرض تبلیغ قرار می­‌گیرند. بنابراین پیام‌­ها به چند کلمه و یا تصویر محدود می­‌شوند که همین موضوع سبب می‌­شود تا بعضی از تابلوهای تبلیغات فاقد طرح­‌های خلاقانه باشند.
  3. خسته کننده بودن: به دلیل فرکانس بالای قرار گرفتن در معرض تبلیغات محیطی این امکان وجود دارد که مردم از دیدن تبلیغ به صورت تکراری خسته شوند.
  4. هزینه نسبی بالا: به دلیل کاهش فضاها و تابلوهای موجود و بالا رفتن هزینه‌­های ناشی از تورم، تبلیغات محیطی می‌­تواند هزینه­‌های بالایی را در بر داشته باشد.
  5. مشکلات اندازه‌­گیری: یکی از مشکلات مهم تبلیغات محیطی عدم امکان اندازه گیری شاخص‌­هایی مانند میزان دسترسی، فرکانس و… به منظور ارزیابی اثربخشی کمپین است.

همان­‌طور که اشاره شد هر کدام از رسانه­‌های تبلیغاتی مزایا و معایب خاص خود را داشته که آن رسانه را برای هدف خاصی منحصر به فرد کرده است. شرکت تبلیغاتی آرمانی، با توجه به دانش و تجربه بالا در زمینه تبلیغات محیطی، می‌کوشد تا با توجه به ماهیت برند و همچنین حوزه فعالیت‌، سرویس متناسبی را به هر مشتری پیشنهاد دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد تبلیغات و رسانه­‌های محیطی، با آرمانی تماس بگیرید.

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

اشتراک
Armani