Armani-Logo
نکاتی که خلاقیت در بیلبوردهای تبلیغاتی را تقویت می‌کند

نکاتی که خلاقیت در بیلبوردهای تبلیغاتی را تقویت می‌کند

بلاگ
7 دقیقه
16 بهمن , 1398

شاید در ابتدای تولد تبلیغات در فضای اجتماعی، آن‌چه که بیشتر از همه مورد توجه قرار می‌گرفت، رساندن پیام تبلیغ به مخاطب بود ولی امروزه با گذشت زمان و پیشرفت‌های متعدد در این صنعت، افزایش شمار رسانه‌های مختلف و بازار رقابتی، خلاقیت در تبلیغات بیش از پیش اهمیت پیدا کرده و موجب شده صاحبان تبلیغات اصول طراحی بیلبوردهای خلاقانه را جدی‌تر از قبل در نظر بگیرند تا توجه بیشتری را از جانب مخاطب جلب کنند. از طرفی بسیاری از مخاطبان امروزه با تلفن‌های همراه خود سر و کار دارند و ممکن است بسیاری از طراحی‌های تبلیغات بیلبورد برای‌شان قدیمی و تکراری شده باشد؛ بنابراین توجه کمتری به آن نشان می‌دهند.

البته در فرهنگ‌های مختلف و بسته به نوع برند و پیام تبلیغ، خلاقیت معنای متفاوتی پیدا می‌کند؛ اما به‌طورکلی تبلیغی که از یک ویژگی خلاقه که جاذبه‌ی بصری دارد، برخوردار باشد، نگاه‌های بیشتری را به سمت خودمعطوف می‌کند.

در این مقاله قصد داریم نکات و ویژگی‌هایی را که به خلاقیت بیلبوردهای تبلیغاتی کمک می‌کند، برشمریم. تا انتهای این بلاگ همراه ما باشید.

 

  • خلاقیت در بیلبوردهای تبلیغاتی با رعایت 10 نکته کلیدی

    1. استفاده حداقلی از محتوای متنی در بیلبورد تبلیغاتی خلاق

با کمی مطالعه در زمینه تبلیغات محیطی خلاق درمی‌یابیم که مخاطب هر تبلیغ به‌طور متوسط 6 ثانیه فرصت مواجه شدن با تبلیغ را دارد و در همین زمان اندک باید ضمن جلب‌توجه، پیام تبلیغ را هم دریافت کند. بنابراین برای شرکت‌ها و برندها بسیار مهم است که متن تبلیغ یا همان شعار تبلیغاتی خود را به گونه‌ای انتخاب و اجرا کنند که مخاطب را بیشتر تحت‌تاثیر قرار دهد. شاید در نگاه کلی برخی از شرکت‌ها این موضوع را چندان جدی نگیرند اما باید توجه داشت که نادیده گرفتن این نکته می‌تواند تمام زحمات یک تیم طراحی و اجرای کمپین تبلیغاتی را زیر سوال ببرد و عدم درک پیام تبلیغ توسط مخاطب منجر به بی‌اثری کمپین گردد. نکته قابل‌توجهی که شرکت‌ها باید مدنظر قرار دهند، آن است که چنان‌چه متن تبلیغاتی طولانی دارند و چاره‌ای جز اجرای آن نمی‌بینند، بهتر است از سایر انواع رسانه‌ های تبلیغاتی برای کمپین خود استفاده کنند.

  1. استفاده منطقی و به اندازه از المان‌های خلاقانه در تبلیغات بیلبورد

به دلیل آن‌که عمده بیلبوردهای تبلیغاتی در خیابان‌ها و بزرگراه‌ها قرار گرفته‌اند و ممکن است خودروها با سرعت در حال عبور باشند، درصورتی‌که یک بیلبورد تبلیغاتی دارای یک نشانه خلاق غیرمتعارف، ممکن است ایجاد حواس‌پرتی کند و حادثه به بار آورد. در این حالت برای شرکت موردنظر نتیجه خوبی در بر نخواهد داشت و برند، خوش‌نامی خود را از دست خواهد داد. بنابراین نگاه منطقی و متعادل به طراحی خلاقیت در بیلبوردهای تبلیغاتی، باید منظور شود.

 

  1. پرهیز از نوشتن آدرس و شماره تلفن در بیلبورد تبلیغاتی

ممکن است طراحی یک آرت‌ورک یا محتوای تصویری تبلیغ، به‌گونه‌ای باشد که فضای خالی زیادی داشته باشد. این مسئله دلیل بر آن نیست که صاحب برند آدرس و شماره تماس خود را بر روی آن درج کند؛ چراکه این موارد حواس مخاطب را از پیام اصلی تبلیغ دور می‌کند و احتمال آن‌که شخص بخواهد به خاطر آدرس یا شماره تماس توقف کند، بسیار کم است.

از طرفی انتخاب بیلبورد تبلیغاتی در کنار سایر رسانه‌ها برای کمپین تبلیغاتی در نظر گرفته می‌شود و می‌توان برای انتقال اطلاعات بیشتر به مخاطب از دیگر ظرفیت‌های تبلیغی استفاده کرد نه بیلبورد. بیلبورد جای تبلیغ اصل موضوع است و لزومی ندارد که به همه‌ی جزئیات برند اشاره شود. پس چنان‌چه در خیابان یا بزرگراه با بیلبوردی مواجه شدید که این موارد در آن رعایت نشده بود، مطمئن باشید که تبلیغ مدنظر نه‌تنها فاقد خلاقیت است بلکه حتی المان‌های یک تبلیغ استاندارد را هم ندارد.

 

  1. هوشمندی در طراحی و اعمال خلاقیت بیلبوردهای تبلیغاتی

این‌که طراح یک تبلیغ باهوش باشد و در طراحی و اجرای بیلبورد از المان‌هایی استفاده کند که توجهات بیشتری را به طرح و برند معطوف کند، هنرمندی خاصی است؛ اما باید در نظر داشت که این طراحی بیش از حد پیچیده یا مبهم نباشد که بیشتر از آن‌که نظر مخاطب را جلب کند، ذهن او را درگیر کند و در نهایت دریافت مثبتی از تبلیغ نداشته باشد. پیچیدگی در طراحی مختص مسابقات طراحی است و برای بیلبوردهای تبلیغاتی، دارا بودن خلاقیت اهمیت دارد. خلاقیت در بیلبورد تبلیغاتی می‌تواند در عین سادگی، به قدری جذابیت داشته باشد که نه‌تنها موردتوجه قرار بگیرد، بلکه در ذهن مخاطب نیز ماندگار گردد.

  1. تلاش برای دیده شدن بیلبورد تبلیغی خلاق

شاید در نگاه اول این مورد چندان در دسته‌بندی خلاقیت در بیلبوردهای تبلیغاتی قرار نگیرد؛ اما همواره مهم است که مخاطبان بیشتری در معرض تبلیغ باشد. پس استفاده از تعداد بیلبوردهای بیشتر در نقاط هدف‌گذاری‌شده، تاثیر بیشتری بر موفقیت کمپین خواهد گذاشت. استفاده‌ محدود و پراکنده از بیلبوردهای تبلیغاتی، تقریبا بی‌نتیجه است و برای رسیدن به هدف تعیین‌شده، بایستی از ظرفیت‌های بیشتر بهره برد. پس شرکت‌ها بهتر است در این زمینه از یک آژانس تبلیغات محیطی حرفه‌ای مشورت بگیرند.

 

  1. ماندگاری در سادگی رمز خلاقیت در بیلبوردهای تبلیغاتی

پیام یک تبلیغ چه به لحاظ تصویری چه متنی باید در عین خلاقیت بسیار ساده باشد. سادگی به معنی قابل‌فهم بودن برای عوام و قابل‌پسند بودن برای خواص تعبیر می‌شود. رمز ماندگاری یک بیلبورد تبلیغاتی خلاق هم در همین است. باید در نظر داشت که بیلبورد تبلیغاتی کتاب یا مجله نیست که محتوای زیادی داشته باشد و با جملات طولانی پر شود. بیلبوردها باید با توجه به زمان برقراری ارتباط مخاطب که تنها 6 ثانیه است، بتواند تمام پیام خود را به مخاطب انتقال دهد.

  1. در نظر گرفتن سایز لوگو، کمک به خلاقانه بودن یک بیلبورد تبلیغاتی

از استانداردها و اصول طراحی خلاق، برقراری تعادل میان سایز لوگو و عکس محصول است. شیوه نمایش دادن محصول و لوگو یا همان برند بسیار در بازخورد پیام تبلیغی توسط مخاطب موثر است. اگر لوگو بیش از حد بزرگ یا کوچک باشد، در هر دو حالت توجه مخاطب را از موضوع اصلی دور می‌کند. بنابراین سایز لوگو و محصول باید به ‌گونه‌ای انتخاب شود که هر دو برای مخاطب به‌راحتی قابل شناسایی باشد و مخاطب را از تماشای بیلبورد دل‌زده نکند.

  1. استفاده از ظرفیت‌های طنز در طراحی خلاقانه یک بیلبورد

استفاده از طنز در یک طرح تبلیغاتی روی بیلبورد عمدتا بازخوردهای خوبی دارد و نگرش مثبت ایجاد می‌کند. بدیهی است که استفاده از طنز باید به نحوی باشد که برای برند شکل تمسخر نداشته باشد و خدشه‌ای به ویژگی‌های محصول یا خدمت وارد نکند. این امر به تفاوت‌های فرهنگی هم بستگی دارد و شناخت صحیح و کامل استراتژیستِ پروژه در تدوین استراتژی کمپین تا حد زیادی به این موضوع کمک می‌کند. در بحث تمایزات فرهنگی به‌طور مثال دارا بودن جنبه‌ی طنز در تبلیغات بیلبورد در کشور انگلیس بیشتر مفهوم خلاقیت را دارد.

  1. بهره‌گیری از المان‌های موجود در محیط برای خلاقیت در بیلبوردهای تبلیغاتی

شناخت دقیق محیط پیرامون، موقعیت جغرافیایی و المان‌های متعدد فضای اطراف یک بیلبورد، دست یک طراح آرت‌ورک را برای خلاقیت بیشتر باز می‌گذارد. این روش نه‌تنها به زیباسازی فضای شهری کمک می‌کند بلکه میزان اثرگذاری تبلیغ را افزایش می‌دهد.

  1. بعد سوم یا برجسته‌سازی در طراحی خلاق بیلبوردهای تبلیغاتی

چلنیوم با برجسته‌سازی لوگو و شعار تبلیغاتی روی بیلبورد، از ترفندهایی است که می‌توان برای جلب‌توجه بیشتر مخاطب استفاده کرد. این تکنیک علاوه‌بر جلب‌توجه، موجب زیباتر شدن ظاهر بیلبورد می‌شود و آن را در مقایسه با سایر بیلبوردها از یک‌نواختی خارج می‌کند. پس استفاده از بعد سوم یا تکنیک برجسته‌سازی می‌تواند به خلاقانه‌تر بودن بیلبورد و در نتیجه اثربخشی بهتر کمپین کمک به‌سزایی کند.

 

به‌طورکلی خلاقیت قاعده مشخصی ندارد. خلاقیت یعنی خارج از چارچوب‌های همیشگی فکر کردن و همین موضوع به درگیر شدن ذهن مخاطب کمک می‌کند و ارزش یک اثر تبلیغی را بالا می‌برد. همچنین اجرای چنین فضایی برای هر کسی مقدور نیست و برندها بهتر است برای داشتن یک تبلیغ متفاوت و بیلبورد خلاق حتما از یک مشاور تبلیغاتی کمک بگیرند. برای این منظور شرکت تبلیغات محیطی آرمانی با بهره‌مندی از یک تیم خبره علاوه‌بر طراحی و تهیه بیلبوردهای خلاق، امکان تامین رسانه محیطی را با توجه به نیاز برند در اختیار وی قرار خواهد داد. و همچنین با برخورداری از امکان جدید سامانه هوشمند آگرمپ، خدمات خود را بهتر به مشتریان عرضه خواهد کرد. با مراجعه به وب سایت آرمانی با نمونه‌کارهای این شرکت بیشتر آشنا شوید.

 

اشتراک
Armani