Armani-Logo
جایگاه و اهمیت تبلیغات محیطی در رقابت‌های بازاریابی

جایگاه و اهمیت تبلیغات محیطی در رقابت‌های بازاریابی

بلاگ
5 دقیقه
04 دی , 1398

مقدمه

یکی از راه‌های افزایش اثربخشی کمپین‌های تبلیغاتی، استفاده از تبلیغات به شیوه‌های گوناگون و در حجم گسترده است. هر چه کمپین‌ها با ابزارها و بسترهای تبلیغاتی بیشتر و متنوع‌تری اجرا شوند، درصد موفقیت برند نیز افزایش می‌یابد. در این میان رسانه‌های محیطی نقش بسیار مهمی داشته و به نوعی حامی و پشتیبان سایر روش‌های تبلیغاتی نیز محسوب می‌شوند. به استناد منابع معتبر در حوزه تبلیغات، رسانه‌های محیطی که شامل بیلبوردهای تبلیغاتی، استیشن‌برد، استرابورد، تبلیغات مترو ،بدنه اتوبوس‌ها و … هستند، علاوه بر اثربخشی بالایی که به تنهایی در دست‌یابی به اهداف تبلیغاتی برندها دارند، از سایر رسانه‎‌ها مانند تبلیغات تلویزیونی، تبلیغات دیجیتال، تبلیغات چاپی و … نیز حمایت می‌کنند.

به‌طور مثال فرض کنید شما برای اجرای کمپین تبلیغاتی برند خود، تلویزیون را به عنوان رسانه اصلی در نظر گرفته‌اید. علاوه‌بر استراتژی و اهداف تعیین‌شده در انتخاب این نوع رسانه، ممکن است برای دست‌یابی به هم‌افزایی و نتیجه بیشتر و بهتر، تصمیم داشته باشید که از سایر رسانه‌ها نیز استفاده کنید. این‌که کدام رسانه با چه درصدی از کارایی می‌تواند به این نیاز شما پاسخ دهد، اهمیت زیادی خواهد داشت. یک مطالعه موردی نشان می‌دهد که رسانه‌های دیگر به نسبت رسانه اصلی شما، چه میزان تاثیرگذار خواهد بود. نمودار زیر، درصد نسبی از میزان تاثیرگذاری رسانه‌های فرعی را نشان می‌دهد.

نکته قابل‌توجه آن‌که اتحادیه تبلیغات محیطی آمریکا (OAAA) در سال 2018، این حوزه از تبلیغات را به عنوان یکی از پایین‌ترین سطوح   CPM  اعلام کرده است. CPM  یا Cost Per Mille همان هزینه صرف‌شده به ازای هزار بار نمایش تبلیغ بوده که این مقایسه در نمودار زیر نمایش داده شده است.

اکنون که جایگاه تبلیغات محیطی در مقایسه با روش‌های دیگر تبلیغاتی مشخص شد، این رسانه و انواع آن را به‌طور مختصر بررسی می‌کنیم.

اهمیت تبلیغات محیطی و انواع آن

تبلیغات محیطی اشکال زیادی را در بر می‌گیرد که به گفته انجمن تبلیغات محیطی آمریکا، تبلیغات محیطی دیجیتال، تبلیغات در فروشگاه‌ها، تبلیغات محیطی جایگزین و تبلیغات روی وسایل حمل‌ونقل شهری را شامل می‌شود. این مدل‌های تبلیغاتی به‌طور متوسط 5 درصد از کل بودجه تبلیغاتی را به خود اختصاص می‌دهد و در 20 سال گذشته رشد قابل‌ملاحظه‌ای نیز داشته است. علت سهم پایین هزینه‌کرد تبلیغات محیطی نسبت به سایر روش‌های تبلیغات توسط برندها، هزینه بسیار کمتر این نوع تبلیغات است.

تبلیغات محیطی دیجیتال

در دنیای امروز یکی از پدیده‌های نوظهور، تحولات دیجیتال بوده که به همه شاخه‌های صنعتی، اجتماعی، فرهنگی و … ورود کرده است. تبلیغات محیطی نیز از این قاعده مستثنی نبوده و توانسته تحت‌تاثیر آن، رسانه‌های متعدد را به امکانات دیجیتالی مجهز کند. در حال حاضر تبلیغات دیجیتال به 2 دسته شبکه‌های تبلیغاتی ویدیویی و بیلبوردهای دیجیتال تقسیم می‌شوند. فیلم‌های دیجیتالی که در دفاتر کار، فروشگاه‌ها و مکان‌های تفریحی با فناوری LED و LCD نمایش داده می‌شوند، جزئی از شبکه‌های تبلیغاتی ویدئویی به شمار می‌روند.

 

تبلیغات محیطی جایگزین

تبلیغات هوایی، تبلیغات مبتنی بر مکان، تبلیغات بنری موبایلی یا پوش‌نوتیفیکیشن (که رایج‌ترین نوع تبلیغات تلفن همراه است) و مواردی از این قبیل، به عنوان تبلیغات محیطی جایگزین شناخته می‌شوند. هرچند که دسترسی به این نوع تبلیغات در ایران به‌طور کامل امکان‌پذیر نیست ولی نمونه‌هایی از تبلیغات مبتنی بر مکان را می‌توان در مراکز خرید یا مجتمع‌های ورزشی مانند باشگاه انقلاب در شهر تهران مشاهده کرد.

 

تبلیغات در فروشگاه‌ها

تبلیغات یک محصول در محیط فروشگاه‌ها یا مراکز خرید، تاثیر بیشتری نسبت به سایر روش‌های تبلیغاتی در جلب توجه مصرف‌کننده دارند و شانس فروش آن محصول را افزایش می‌دهند. این نوع تبلیغ که مانند تبلیغات مبتنی بر مکان اجرا می‌شود، از ابتدا با این هدف طراحی می‌شود که در معرض دیدِ مشتریان بیشتری باشد و تصمیمات خرید لحظه‌ای را افزایش دهد.

معمولا فروشگاه‌ها یا نقاط نزدیک به آن‌ها بهترین گزینه برای تبلیغ محصولات FMCG یا کالاهای تندمصرف مانند نوشیدنی‌ها، شوینده‌ها یا محصولات غذایی هستند، چراکه مصرف‌کننده زمان کمتری برای تصمیم‌گیری خرید آن‌ها صرف می‌کند و بیشتر تحت تاثیر تصمیمات خرید لحظه‌ای قرار می‌گیرد.

 

تبلیغات روی وسایل نقلیه

روزانه میلیون‌ها نفر در سطح کلان‌شهرها در تردد هستند که از وسایل حمل‌ونقل عمومی استفاده می‌کنند. پس بدیهی است که بهره‌وری از این ظرفیت برای تبلیغات محیطی روی وسایل نقیله روزبه‌روز افزایش یابد. تبلیغات در مترو یا بدنه اتوبوس‌های شهری با توجه به تراکم جمعیت و میزان حضور مخاطب، یکی از محبوب‌ترین شیوه‌های تبلیغات بیرون از خانه بوده که در سال‌های اخیر رشد چشمگیری داشته است. تبلیغات داخل یا روی بدنه واگن‌های قطارهای شهری، سر در ورودی‌های ایستگاه‌های مترو یا بدنه اتوبوس‌ها، پلتفرم‌ها یا پوسترهای ترمینال‌ها نمونه‌هایی از تبلیغات در وسایل نقلیه عمومی هستند. عکس زیر نمونه‌ای از فضاهای تبلیغات مترو  را نشان می‌دهد.

 

 

با این‌که رسانه‌های محیطی انواع متعدد و گوناگونی دارند، اما هر کدام از آن‌ها بر اساس هدف مشخصی انتخاب می‌شوند. ویژگی‌هایی چون موقعیت اکران، ابعاد و تعداد بازدید، استراتژی و بودجه درنظر گرفته‌شده برای اجرای کمپین، از جمله دلایلی هستند که باید مد نظر قرار گیرند. موارد مهمی که در برنامه‌ریزی رسانه به آن‌ها پرداخته می‌شود.

تاثیرگذاری یک تبلیغ محیطی افزون بر چگونگی استفاده از ظرفیت‌های رسانه‌های شهری، نیازمند تدوین استراتژی تبلیغات، طراحی‌های خلاقانه، برنامه‌ریزی دقیق رسانه و یک تیم توانمند برای اجرا است. شرکت تبلیغات محیطی آرمانی در تهران با برخورداری از این امکانات، طراحی و اجرای کمپین‌های محیطی و تبلیغات بیرون از خانه را با بهترین شیوه به مشتریان خود ارائه می‌کند. برای اطلاعات بیشتر و ارتباطات با کارشناسان می‌توانید به صفحه تماس با ما مراجعه کنید.

اشتراک
Armani