Armani-Logo
با انواع رسانه های تبلیغاتی آشنا شوید

با انواع رسانه های تبلیغاتی آشنا شوید

بلاگ
6 دقیقه
10 اسفند , 1398

هر برندی برای رساندن پیام خود به مخاطب و گرفتن بازخوردهای مناسب، نیازمند رسانه است و معمولا کسب‌وکارها برای انتخاب نوع رسانه با چالش‌های جدی مواجه می‌شوند؛ چراکه رسانه انواع گوناگونی دارد و هریک از آن‌ها بر اساس استراتژی خاصی تعیین و تامین می‌شوند. در این بلاگ شما را با انوع رسانه های تبلیغاتی آشنا می‌کنیم.

هر رسانه تبلیغاتی، دارای ویژگی‌های منحصر‌به‌فردی است و به همین دلیل رسانه‌های مختلف قیمت متفاوتی نیز دارند. اما به دلیل افزایش هر روزه تعرفه‌های تبلیغاتی، بسیاری از کسب‌وکارها با مشکلاتی روبه‌رو می‌شوند که در صورت شناخت کافی از رویکرد هر رسانه، تا حد زیادی می‌توانند این موانع و مشکلات را از سر راه بردارند. بنابراین بهتر آن است که مزایا و معایب انواع رسانه‌ها برای هر برند مشخص باشد تا برگزاری کمپین‌های موفق‌تری را تجربه کنند. بدیهی است که از هر رسانه باید به تناسب اهداف تبلیغاتی و بودجه هر کمپین استفاده کرد. از طرفی نرخ بازگشت سرمایه برای هر برندی بسیار حائز اهمیت است و همین امر موجب می‌شود تا اهتمام بیشتری برای انتخاب سنجیده یک رسانه به کار گرفته شود و این مهم بر عهده تیم برنامه‌ریزی  و تامین رسانه خواهد بود.

بر اساس منابع تبلیغاتی معتبر، انواع رسانه های تبلیغاتی را می‌توان به 4 گروه زیر تقسیم کرد:

  • رسانه‌های چاپی
  • رسانه‌های پخشی
  • رسانه‌های محیطی
  • رسانه‌های دیجیتال (آنلاین)

در ادامه این مقاله به توضیح هر یک از این رسانه‌ها می‌پردازیم.

 

رسانه‌های چاپی

قدیمی‌ترین و البته محبوب‌ترین نوع رسانه تبلیغاتی، رسانه چاپی است. این نوع رسانه گزینه مناسبی برای همه‌ی کمپین‌های تبلیغاتی به شمار می‌رود. از انواع رسانه‌های چاپی می‌توان به روزنامه‌ها، مجله‌ها، بروشورها و … اشاره کرد که روزنامه در مقایسه با سایر تبلیغات چابی از محبوبیت بیشتری برخوردار است. دلیل محبوبیت این رسانه چاپی دسترسی یا (Reach) بالا و هزینه پرداختی پایین از جانب مخاطب است.

برای هدف قرار دادن مخاطبان مشخصی در یک مکان خاص، مجلات و نشریه‌ها انتخاب صحیحی هستند. به‌طور مثال استفاده از مجله‌های حوزه پزشکی در اماکنی چون مطب‌ها، بیمارستان‌ها و کلینیک‌های تخصصی، نرخ تبدیل مشتریان را بیشتر می‌کند.

از دیگر رسانه‌های چاپی بروشورها هستند که به‌طور معمول برای ارائه اطلاعاتی پیرامون یک محصول یا برند جدید به مخاطب هدف، در یک محدوده محلی یا برای تعداد کمی از مخاطبان مناسب‌اند. در شکل زیر نمونه‌ای از تبلیغات چاپی را مشاهده می‌کنید.


رسانه ‌های پخشی

هر تبلیغی که قابلیت انتشار صوتی و تصویری داشته باشد، در گروه رسانه‌های پخشی دسته‌بندی می‌شود. مانند رادیو و تلویزیون. قابلیت متحرک بودن تصاویر در رسانه‌های تصویری یا پخش صدا در رسانه‌های صوتی، توجه بیشتری از مخاطبان را به سوی تبلیغ معطوف می‌کند و تاثیرگذاری تبلیغ را بالاتر می‌برد. همچنین به دلیل میزان دسترسی بالای این نوع رسانه‌ها، ساخت و اجرای تبلیغ بسیار پرزحمت‌تر و پرهزینه‌تر از سایر رسانه‌ها است و در نتیجه در تامین رسانه نیز قیمت بالاتری خواهد داشت. رسانه‌های پخشی شامل دو گروه رادیویی و تلویزیونی هستند.

  • تبلیغات تلویزیونی:

به‌منظور بالا بردن میزان آگاهی مخاطب از نوع برند، ویژگی‌های محصول و معرفی نام محصول یا خدمت، معمولا تبلیغات تلویزیونی بهترین گزینه هستند. این نوع رسانه به دلیل درگیر کردن احساس و هیجان مخاطب و نیز ظرفیت بالای نمایش‌های خلاقانه، تاثیرگذاری بیشتری دارند.

  • تبلیغات رادیویی:

تبلیغات رادیویی نیز علاوه‌بر دسترسی بالا به مخاطبان، برای هدف‌گذاری مخاطبان محلی در مناطق مختلف جغرافیایی خاص می‌تواند اثربخش باشد.

 

تبلیغات محیطی

از اقتصادی‌ترین و به‌صرفه‌ترین روش‌های تبلیغاتی که می‌تواند بسیار تاثیرگذار باشد، تبلیغات محیطی است. این تبلیغ که یکی از قدیمی‌ترین رسانه‌ها نیز محسوب می‌شود، معمولا به دلیل استقبال برندها، در همه‌ی کمپین‌های 360 درجه قرار داده می‌شود. بیلبوردها، استیشن‌بوردها، استرابوردها، تبلیغات در سینما، تبلیغات در مترو، فروشگاه‌ها، مراکز خرید یا عرشه پل‌ها، همه از تبلیغات محیطی به شمار می‌روند.

 

تبلیغات دیجیتال

هر پیامی که از طریق اینترنت و سایر دستگاه‌های دیجیتالی نمایش داده شود، در دسته تبلیغات آنلاین یا دیجیتال قرار می‌گیرد. این روش‌ها عبارتنداز:

  • تبلیغات در وب‌سایت‌ها (به‌صورت کلیکی، بنری و …)
  • تبلیغات در اپلیکیشن‌ها (نمایشی، پوش‌نوتیفیکیشن و …)
  • تبلیغات گوگل‌ادز (تبلیغ در موتور جست‌وجوی گوگل)
  • تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی و …

در دنیای امروز، گسترش استفاده از تلفن‌های هوشمند، بسیاری از برندها و صاحبان مشاغل را به سوی استفاده از تبلیغات موبایلی سوق داده است. تبلیغات موبایلی به عنوان یکی از انواع رسانه‌های دیجیتال موردتوجه شرکت‌های تبلیغاتی و برندها بوده که به دلیل سهولت دسترسی مخاطبان و تعداد بالای کاربران، از جمله روش‌هایی است که بازدهی بسیاری را در کمپین‌ها برای صاحب برند ایجاد می‌کند. تبلیغات درون‌اپلیکیشنی، پیامکی و پوش‌نوتیفیکیشن‌ها را به عنوان تبلیغات تلفن‌های هوشمند استفاده می‌کنند.

تعامل با مخاطب در فضای مجازی، دسترسی به همه گروه‌های سنی مخاطب و تشکیل باشگاه مشتریان از جمله امکاناتی است که شبکه‌های اجتماعی در اختیار افراد قرار داده و همین موضوع برای برندها باتوجه به گسترش رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی، فرصتی مناسب ایجاد کرده است. از طرفی جمع‌آوری اطلاعات بی‌شمار در این فضا، در تبلیغات دیجیتال بسیار موردتوجه بوده و به عنوان بیگ‌دیتا (Big Data) از آن یاد می‌شود. بیگ‌دیتا به بازاریابان دیجیتال کمک می‌کند تا هدف‌مندتر از گذشته، مشتریان موردنظر خود را شناسایی کرده و در طراحی و اجرای کمپین موفق‌تر عمل کنند.

اثربخشی انواع  رسانه های تبلیغاتی

پیش‌تر در مقاله‌ای تحت عنوان ارزیابی اثربخشی رسانه‌های تبلیغاتی، به این موضوع پرداخته‌ایم. انجمن تبلیغات محیطی آمریکا پژوهشی را در این زمینه در سال 2017 انجام داده است که برطبق شکل زیر این نوع از تبلیغ در مقایسه با سایر انواع رسانه‌های تبلیغاتی، اثربخشی بالاتری داشته است و این نشانه آشکاری برای برندها و کسب‌وکارها خواهد بود تا با دقت بیشتری در برنامه‌ریزی و تامین رسانه از شرکت‌های تبلیغاتی کمک بگیرند.

هزینه‌های انواع رسانه‌های تبلیغاتی

در پژوهشی دیگر از این انجمن در سال 2018، هزینه به ازای بازدید رسانه‌های مختلف موردبررسی قرار گرفت و همان‌طور که در تصویر مشاهده می‌شود، تبلیغات محیطی یکی از کم‌هزینه‌ترین‌ها و مقرون‌به‌صرفه‌ترین نوع رسانه تبلیغاتی شمرده می‌شود.

 

گرچه هریک از رسانه‌های تبلیغاتی با ویژگی‌های مثبت و منفی وجود دارند؛ اما هر کدام از آن‌ها اگر به تناسب اهداف کمپین و مشخصات خاص آن در نظر گرفته شود، می‌توان گفت کمپین مدنظر تا حد زیادی اثربخشی خواهد داشت. در همین زمینه آژانس تبلیغاتی آرمانی،  به پشتوانه تجربیات خود در این حوزه و برخورداری از تیم برنامه‌ریزی و تامین رسانه، آماده ارائه طرح و اجرای کمپین‌های محیطی متعدد به مشتریان خود است. به همین منظور نیز ابزاری هوشمند به نام آگرمپ را به تازگی در اختیار مشتریان خود قرار داده است. آگرمپ، پلتفرمی هوشمند برای مدیریت و مانیتورینگ تبلیغات محیطی محسوب می‌شود و طرحی نوین در فضای تبلیغات به شمار می‌رود. برای اطلاعات بیشتر از فعالیت‌های این مجموعه می‌توانید به وب سایت آرمانی مراجعه کنید.

اشتراک
Armani